بهترین ترکیب رنگ در دکوراسیون منزل

رنگ از زندگی جداشدنی نیست!

در تمام دنیا رنگ به عنوان یکی از مولفه های زیبایی شناخته می شود. رنگ می تواند درک ما را از محیط تغییر دهد، در مورد اندازه ها و فاصله ها توهم ایجاد کند ،اشیا و فضا را از محدوده توجه خارج کند و کوچک تر یا بزرگتر جلوه دهد. منظور از واژه های گرم و سرد که برای رنگ ها به کار می رود برای توصیف دو کیفیت متضاد رنگ به کار می رود. گاهی به کیفیت سردی یا گرمی رنگ دمای رنگ نیز می گویند. رنگ های سرد دارای آبی یا سبز هستند : همه آبی ها ، سبز ها ، بنفش ها و رنگ های بینابین آن ها سردند. قرمز ها، نارنجی ها ، زرد ها و رنگ های بینابین آنها گرمند.

رنگ های مکمل آنهایی هستند که در دایره رنگ مقابل یکدیگر قرار دارند: • قرمز و سبز • زرد و بنفش • آبی و نارنجی در کل ،هارمونی رنگ هنگامی اتفاق میفتد که دو یا چند رنگ در کنار یکدیگر به عنوان احساسی واحد و خوشایند می شوند. یک رنگ به تنهایی می تواند زیبا باشد ، اما دارای هارمونی نیست!

رنگ یکی از مهم ترین عوامل تصمیم گیری در خرید است. تحقیقات بازار نشان می دهد که 90 درصد خریدها بر اساس جستجو و مقایسه است و تنها 10 درصد آن ناگهانی و بدون برنامه صورت می گیرد و در مورد خریدهای برنامه ریزی شده ،60 درصد آن ها به نوعی با رنگ ارتباط دارد . صنایع رنگ متنوع ،بین المللی و بسیار با اهمیت هستند.در واقع هررنگ دارای شخصیتی است به عنوان مثال رنگ زرد رنگ افراد خلاق و عملگراست. نکته ی قابل توجه این است که با شناخت کامل شخصیت رنگ ها و دانستن رنگ مورد علاقه ی افراد تا حدی نکاتی را در شخصیت و تصمیم گیری آن ها پیش بینی کنیم. رنگ و فرم در کنار یکدیگر می توانند در ایجاد پیوند بین رنگ و محصول بسیار موفق باشند. رنگ ها می توانند برای تهیج و یا افسرده کردن و به طور کلی تغییرحال و هوا به کار روند .در طراحی محیطی ، چه تحریک بیش از حد و چه ضعیف دارای اثرات منفی هستند. به طور مثال طراحان رستوران از رنگ قرمز و ترکیبات آن برای برانگیختن اشتها استفاده می کنند. در فضای اتاق خواب ها معمولا از رنگ های آرامش بخش مانند رنگ آبی استفاده می کنند.

بنابراین ما با توجه به شناخت رنگ ها میتوانیم بهترین گزینه رنگ را برای اسباب منزل ، روتختی ، رنگ دیوار ، پرده ها ،فرش و… انتخاب کنیم.

اثر روانشناختی هررنگ و کاربرد آن 

رنگ قرمز: نشانه ی شور و اشتیاق، عشق و انرژیست ، رنگی محرک است و برای جلب توجه استفاده می شود. معمولا از این رنگ در مارکتینگ برای نشانه های حراجی استفاده می شود.

رنگ زرد: نشانه ی لذت، شادی، نشاط و جوانی، شوخ طبعی و مفاهیم مثبت است رنگی ارتباط گیرنده است و رنگ ژورنالیستها است که ذهن را وادار می کند تمام جنبه های یک موضوع را به هنگام تصمیم گیری تحلیل کنند.معمولا در ویترین ها برای جلب توجه استفاده می شود. همچنین در فضای اتاق کودک و اتاق بازی تاثیرات مثبتی را ایجاد می کند.

رنگ نارنجی: نشانه ی موفقیت، اشتیاق و محرک برای انجام کار و پیشرو رونده است. این رنگ در مارکتینگ به عنوان مشوقی برای خرید شناخته می شود به عنوان مثال در وبسایت ها برای گزینه ی (همین حالا ثبت نام کنید!) بهتر است از رنگ نارنجی استفاده شود. و همچنین برای اتاق ورزش و باشگاه ها و مراکز ورزشی از این رنگ استفاده می کنند.

رنگ سبز: نشانه ی تعادل، هارمونی ، سرزنده گی و رشد است واثرات آرامش بخشی و امیددهنده دارد.این رنگ در مارکتینگ برای برندهایی که مفاهیم اخلاقی در آنها حائز اهمیت است مانند خیریه ها یا بیزینس هایی که جوهره ی آنها معاشرت های اجتماعی یا سلامتیست کاربرد دارد . اگر می خواهید در محیط زندگی خود حس امنیت، مهربانی و همدلی و خلاقیت را بیشتر تجربه کنید از رنگ سبز استفاده کنید.

رنگ آبی: نشانه ی اعتماد،آرامش،خرد، اعتماد به نفس و مسئولیت پذیریست.همچنین رنگ آبی بیشتر در مراکز آموزشی، بیمه ها و بانک ها کاربرد دارد.این رنگ در فضای اتاق خواب کاربرد دارد و بسیار آرامبخش و لطیف است.

رنگ بنفش: نشانه ی فداکاری و ثروت است و در مارکتینگ برای محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می کنند.رنگ بنفش روشن رنگی مونث است که در فضای اتاق حس لطافت و شادابی را القا می کند.

رنگ مشکی: رنگ قدرت و کنترل است و حس خاص بودن می دهد. رنگ مشکی رنگی مذکر بوده و در فضاهای اداری استفاده می شود و برای ارائه محصولات لوکسکاربرد دارد. اگر می خواهید فضایی خاص و لوکس را تجربه کنید می توانید از ترکیب رنگ مشکی با طوسی و یا طلایی استفاده کنید.

رنگ سفید: این رنگ نشانه خلوص، پاکی، نظافت و کمال است. رنگ روشن و سفید فضارا بزرگتر نشان داده و خلوت تر جلوه می دهد.

هارمونی و قوانین ترکیب رنگ ها

1) کنتراست تیره روشن : طیف های تیره و روشن از هررنگ را می توان کنار هم استفاده نمود.

2) کنتراست سرد و گرم : رنگ های زرد، زرد – نارنجی، نارنجی، قرمز- نارنجی، قرمز ،قرمز – بنفش، ترکیب رنگ های گرم هستند و رنگ های سرد شامل ترکیب زرد – سبز ،سبز، سبز – آبی، آبی، آبی – بنفش می باشد.برای ایجاد این کنتراست کافی است رنگ های سرد در کنار ترکیب رنگ های گرم قرار گیرند.

3) کنتراست مکمل: زوج های مکمل شامل نارنجی – آبی ، زرد- بنفش، قرمز – سبز است .

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.